torstai 30. lokakuuta 2014

Ideoita maamme hallitukselle

YLEn viimeisimmässä gallupissa tutkittiin puolueiden kannatusta näin syksyllä. Luvut ovat toisille lupaavia ja toisille haastavia. Mutta mikä oleellista, gallup ei ole sama kuin eduskuntavaalit. Gallupeja tulee ja menee pitkin vaalikautta, eikä niillä ole sanottavaa vaikutusta. Mutta vaalien läheisyys ensi huhtikuussa tuntuu ja näkyy hallituspuolueiden toiminnassa. Vihdoinkin tämä ex-six pack hallitus yrittää aloittaa toimimisen. Hyvää tässä on se, että toiminta alkaa, mutta ikävää maamme kannalta että näin myöhään. Mitä hallitus voisi tehdä?

Miksi soiden suojelua ollaan vasta nyt purkamassa? Vihreät lähti hallituksesta. Miksi päästökauppaa käydään EU:ssa, vaikkei sitä käydä USA:ssa ja Kiinassa, EU:n pahimmissa kilpailijoissa? Miksi? Päästökauppajärjestelmä on kustannus, joka ei suojele ilmastoamme. Ilmastoa suojelee lainkuuliaisuus, lait ja niiden rikkomisesta seuraava sanktio. Miksi maksaa päästökaupasta, jota ei ole siellä, missä meidän käyttämiämme tuotteita tuotetaan.  Onko ympäristöystävällistä käyttää Kiinassa valmistettuja tuotteita?

Mikä on rikkidirektiivi? Tämäkin kummajainen lisää kustannuksia meidän viennille ja tuonnille. Vientimme saaminen käyntiin ei onnistu pelkästään uutta liiketoimintaa luomalla, vaan vientiä rajoittavia huonoja direktiivejä voidaan viivästyttää ja niiden haittavaikutuksia minimoida. Rikkidirektiivi tulee olemaan haitta, vaikkakin vähäinen.

Euro on liian vahva suhteessa Kiinan ja USA:n valuuttoihin. Se kasvattaa tuontia näistä maista ja rajoittaa vientiämme. Euron kalleus on myös sen toimimattomuudessa EU:n erilaisten valtioiden valuuttana. Se on johtanut mittaviin pelastustoimiin; Irlanti, Portugali, Espanja ja Kreikka. Tulossa Ranska ja Italia. Ei tätä pitäisi enää jatkaa. Irrottautuminen eurosta voi olla kannattava vaihtoehto.

Vienti on lähtenyt paremmin vetämään niissä EU:n jäsenmaissa, joilla on käytössään oma valuutta; Britannia ja Ruotsi etunenässä. Brittien menestys on noteerattu ja EU:sta ilmoitettiin, että Britit voisivat maksaa EU:lle 2.1 miljardia euroa enemmän vuodessa. Tähän pääministeri Cameron vastasi: 'Ei käy'. Vastaus oli oikein. Miksi maksaa enemmän, kun vähemmälläkin saa EU:ssa saman kohtelun?

Suomen hallitus ei ole jäsenmaksuasiassakaan ollut aktiivinen. Tälle vuodelle jäsenmaksumme on arvioitu olevan noin 1,1 miljardia euroa netto. On siinä summaa pienelle maalle, joka on maksanut kiltisti kaikki maksut EU:lle. Hallituksen ja eduskunnan pitäisi ilmoittaa EU:lle, että maksamme korkeintaan 400 miljoonaa euroa nettona. Miksi maksaa enemmän, kun vähemmälläkin saa saman? Ei se ole hölmö joka pyytää (EU), vaan se joka maksaa (Suomen hallitus). Olen valmis vieläkin pienempiin nettojäsenmaksuihin.

Suomen valtion ja kuntien alijäämäisen taloudenpidon korjaaminen ei ala vientiämme rajoittavilla toimilla, eikä liian suurilla maksuilla ulkomaille. Hallituksen pitää aloittaa toimet ulkoisten maksujemme pienentämiseksi ja ulkomaankauppaa haittaavien tekijöiden poistamiseksi. Olemme sentään itsenäinen valtio ja voimme tehdä itsenäisiä päätöksiä eurooppalaisten suurempien valtioiden mallin mukaan. Gallup ei aktivoi sellaista, mikä ei ole toiminut koko elinkaarensa aikana. Suotavaa olisi ollut, että toimimaton hallitus olisi korjattu jo syksyllä 2011. Nyt maamme hallituksen vauhti on kova ja suunta väärä tai ainakin epäselvä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvoisa lukija. Mielipiteesi ja ajatuksesi ovat arvokkaita. Sanan vapaus, mielipiteen vapaus, elinkeinon vapaus.