Keskeiset vaaliteemani on typistettävissä kolmeen sanaan:
VAPAUS
Vapaa, itsenäinen
Suomi ja vapaudessa elävä kansa. Suomi on puolustamisen arvoinen
maa.
TOIMEENTULO
Yhteiskunnan tulee
mahdollistaa kannustava, joustava ja turvallinen ympäristö
kansalaisten ja yritysten vapaalle toiminnalle siten, että
toimeentulon hankkiminen työllä ja menestyminen on mahdollista.
VÄLITTÄMINEN
Lähimmäisen
rakastaminen ja välittäminen rakentaa parempaa maailmaa sekä
lähellä että kaukana. Rakkautta ei voi ulkoistaa jollekin
toiselle, vaan se alkaa meistä jokaisesta ja vaikuttaa yhteisöihin.
Vapauden, toimeentulon ja välittämisen ajatuksilla olen vaaleissa mukana.
Suomalaisen työn ja yrittäjyyden menestys on hyvinvointivaltiomme pelastus.
keskiviikko 25. maaliskuuta 2015
lauantai 31. tammikuuta 2015
Suomi nousuun työllä ja yrittämisellä
Otan muutamia keskeisiä vaaliteemoja esiin tässä kirjoituksessani. Taustaltani olen maaliskuussa 50
vuotta täyttävä YTM ja insinööri. Toimin ICT-alan yrityksessä
laatupäällikkönä ja osakeyhtiön hallituksen jäsenenä.
Hyvinvointi syntyy työnteolla ja lähimmäisistä välittäen. Sen tähden olen valmis seuraaviin:
Valtion ja kuntien
varojen käytön pitää olla läpinäkyvää, jotta kansa tietää
mihin varoja käytetään.
Yllä mainittujen toimenpiteiden vaikutus on talouselämään ja työllisyyteen myönteinen. Lisäksi julkisella sektorilla voidaan keskittyä peruspalveluiden tuottamiseen tuhlailun sijasta.
Suomi nousuun työntekoa ja yrittämistä kannustavalla politiikalla.
Hyvinvointi syntyy työnteolla ja lähimmäisistä välittäen. Sen tähden olen valmis seuraaviin:
Suomeen tulee luoda
kasvua tukeva ympäristö yksityiselle liiketoiminnalle.
Yritysverojärjestelmän
pitää tukea pääoman muodostusta Suomeen ja liiketoiminnan
kehittämistä täällä.
ALV vapaan ja
huojennetun liiketoiminnan tulorajoja pitää nostaa.
Suoria julkisia
yritystukia pitää vähentää ja verotusta keventämällä luoda
kannustava liiketoimintaympäristö kaikille yrityksille. Markkinat
valitsevat menestyjät.
Työnteolla ja
yrittämisellä maksetaan perusturva ja muut julkiset palvelut.
Lähimmäisistä on pidettävä huolta ja puolustettava
hyvinvointivaltiota.
Työntekemisen ja
yrittäjyyden välistä liikkumista tulee helpottaa vähentämällä
byrokratiaa ja tuloloukkuja. Ihmiset pitää saada töihin.
Puolustusmäärärahoja
on korotettava vähintään 150 miljoonaa euroa.
Päästökauppajärjestelmästä
pitää luopua, kunnes Kiina, Venäjä ja USA ovat siinä mukana.
EU:n
nettojäsenmaksua on alennettava.
Rikkidirektiivin
rikkirajat tulee yhdenmukaistaa kaikille merille.
Koulutukseen
kannattaa panostaa ja pysäyttää aloitetut leikkaukset.
Verotuksen
tasapuolisuus tarkoittaa sitä, että samansuuruisia ansiotuloja ja
eläkkeitä verotetaan samalla prosentilla.
Yllä mainittujen toimenpiteiden vaikutus on talouselämään ja työllisyyteen myönteinen. Lisäksi julkisella sektorilla voidaan keskittyä peruspalveluiden tuottamiseen tuhlailun sijasta.
Suomi nousuun työntekoa ja yrittämistä kannustavalla politiikalla.
sunnuntai 25. tammikuuta 2015
Kreikan vaalit ja velanmaksu
Kreikassa on vaalit tänään sunnuntaina 25.1.2015. Vaalien ennakkosuosikki on sosialistinen Syriza. Puolue vaatii vaaliohjelmassaan Kreikan ulkomaisten velkojen leikkausta kolmasosalla. Velkojen leikkaaminen ja oman kansan edun ajaminen eivät ole huonoja asioita itsenäisessä valtiossa. Mutta velkojen maksamattajättäminen jarruttaa Kreikan oman verojärjestelmän kehittämistä. Tarkoitus on ollut, että veronkierto saadaan kuriin ja Kreikan valtio saa ne varat, jotka sille kuuluvat.
Kreikan verojärjestelmän kehittämistä on jarruttanut myöskin Euro maiden pelastuspaketit, joilla Kreikkaa on rahoitettu kriisin puhkeamisen jälkeen. Kriisin ratkaisua ei ole tapahtunut kaikesta ulkomaisesta velkajärjestelystä huolimatta. Kreikka on velkaisempi tänään kuin kriisin alussa.
Kreikan auttamiseksi on tehty virheitä. Euromaiden ja IMF:n tukipaketit eivät ole ratkaisseet ongelmaa, vaan ovat velan turvin eläneen Kreikan nykyisen ongelman syy. Väärin hoidettu, verojärjestelmää ei ole tarvinnut korjata.
Perussuomalaiset eivät lähteneet 2011 Kataisen hallitukseen, koska mm. euron kriisiä Kreikassa hoidetaan väärin. Velkaa ei pidä antaa ylivelkaantuneelle lisää ja varsinkin, jos tämä ei korjaa omaa taloudenpitoaan. Nyt on suomalaisten verovaroja vaarassa Kreikan tilanteen takia vähintään 2 miljardia ja tällä hetkellä enintään 7 miljardia euroa. Huh, huh. Tälle rahalle olisi ollut muuallakin käyttöä, jossa sillä olisi aikaansaatu tuotannon lisäystä.
Kataisen hallituksessa jatkettiin Kreikan rahoitusta ja euron pelastamiseksi muodostettavan EVM liikepankin perustamisen tukemista. Perussuomalaiset eivät voineet hyväksyä tällaista politiikkaa. Syy ei ollut puoluepoliiittinen, vaan taloustieteellinen. On monia taloustieteilijöitä, jotka eivät voineet hyväksyä euron ja erityisesti Kreikan pelastamiseksi rakennettavaa järjestelmää. Nyt monien hallituksessa mukana olleiden kädet ovat sidotut tukipakettipolitiikkaan. Siitä pitää luopua, minkä EKP onkin myöntänyt oikeaksi, kun on alkanut USA:n keskuspankin tavoin ostamaan valtioiden velkakirjoja. Velkakirjaostot tarkoittavat sitä, että valtio lähettää keskuspankille velkakirjan tietylle summalle ja keskuspankki siirtää valtion tilille pyydetyn ja hyväksytyn summan. Kansankielellä tätä kutsutaan seteleiden painamiseksi painokoneella.
EKP:n päätös heikentää euron ulkoista arvoa suhteessa dollariin ja siten vauhdittaa euromaiden vientiä EU:n ulkopuolelle. Mutta tämä päätös tulee 4 vuotta liian myöhään. Kreikka ei ehdi mukaan. EU on velkaunioni ja velkaantuminen jatkuu Suomea myöten.
Kreikan verojärjestelmän kehittämistä on jarruttanut myöskin Euro maiden pelastuspaketit, joilla Kreikkaa on rahoitettu kriisin puhkeamisen jälkeen. Kriisin ratkaisua ei ole tapahtunut kaikesta ulkomaisesta velkajärjestelystä huolimatta. Kreikka on velkaisempi tänään kuin kriisin alussa.
Kreikan auttamiseksi on tehty virheitä. Euromaiden ja IMF:n tukipaketit eivät ole ratkaisseet ongelmaa, vaan ovat velan turvin eläneen Kreikan nykyisen ongelman syy. Väärin hoidettu, verojärjestelmää ei ole tarvinnut korjata.
Perussuomalaiset eivät lähteneet 2011 Kataisen hallitukseen, koska mm. euron kriisiä Kreikassa hoidetaan väärin. Velkaa ei pidä antaa ylivelkaantuneelle lisää ja varsinkin, jos tämä ei korjaa omaa taloudenpitoaan. Nyt on suomalaisten verovaroja vaarassa Kreikan tilanteen takia vähintään 2 miljardia ja tällä hetkellä enintään 7 miljardia euroa. Huh, huh. Tälle rahalle olisi ollut muuallakin käyttöä, jossa sillä olisi aikaansaatu tuotannon lisäystä.
Kataisen hallituksessa jatkettiin Kreikan rahoitusta ja euron pelastamiseksi muodostettavan EVM liikepankin perustamisen tukemista. Perussuomalaiset eivät voineet hyväksyä tällaista politiikkaa. Syy ei ollut puoluepoliiittinen, vaan taloustieteellinen. On monia taloustieteilijöitä, jotka eivät voineet hyväksyä euron ja erityisesti Kreikan pelastamiseksi rakennettavaa järjestelmää. Nyt monien hallituksessa mukana olleiden kädet ovat sidotut tukipakettipolitiikkaan. Siitä pitää luopua, minkä EKP onkin myöntänyt oikeaksi, kun on alkanut USA:n keskuspankin tavoin ostamaan valtioiden velkakirjoja. Velkakirjaostot tarkoittavat sitä, että valtio lähettää keskuspankille velkakirjan tietylle summalle ja keskuspankki siirtää valtion tilille pyydetyn ja hyväksytyn summan. Kansankielellä tätä kutsutaan seteleiden painamiseksi painokoneella.
EKP:n päätös heikentää euron ulkoista arvoa suhteessa dollariin ja siten vauhdittaa euromaiden vientiä EU:n ulkopuolelle. Mutta tämä päätös tulee 4 vuotta liian myöhään. Kreikka ei ehdi mukaan. EU on velkaunioni ja velkaantuminen jatkuu Suomea myöten.
tiistai 13. tammikuuta 2015
Kolumni Warkauden lehdessä 13.1.2015
VELKAANTUMISEN
PYSÄYTTÄMINEN
Julkisen
velkaantumisen pysäyttäminen on tärkeää tehdä riittävän
ajoissa. Valtion ja kuntien velkaantumisen vähentäminen onnistuu,
kun budjettien alijäämät saadaan poistettua ja julkisen sektorin
taloudet tasapainoon. Esimerkiksi yritystoiminnassa ryhdytään heti
radikaaleihin toimenpiteisiin, kun odotettavissa olevat tulot
pienenevät. Sama pitää tehdä julkisella sektorilla ja pysäyttää
velaksi eläminen. Veroja ja julkisia maksuja korottamalla vain
heikennetään liike-elämän kilpailukykyä. Liian korkeat verot ja
työnantajamaksut lisäksi vähentävät työntekijöiden määrää
ja lisäävät työttömyyttä. Liian korkeat verot lamauttavat
talouden toimeliaisuuden ja paisuttavat ennestään yli varojensa
eläviä valtiota ja kuntia. Tällä hetkellä julkisen sektorin
osuus bruttokansantuotteestamme on noin 60 %. Osuus kansantaloudesta
on liian suuri.
JOUSTAVUUDEN
LISÄÄMINEN
Työllisyysasteen
kasvattaminen nykyisestä alle 70 %:in tasosta 75 %:iin on taloutemme
ja hyvinvointimme kulmakivi. Työtä tekemällä syntyy hyvinvointia
ja varallisuutta. Työn ja yritystoiminnan tuloksena syntyy
verotuloja. Työttömyyden ja työntekemisen rajaa tulee madaltaa
siten, ettei synny tuloloukkuja lyhytkestoisten työtehtävien
tekemisestä työttömyyden kestäessä.
On
valittava ja otettava käyttöön jo kehitettyjä uusia malleja,
joilla kannustetaan ja vapautetaan ihmiset liikkumaan sujuvasti työn,
yritystoiminnan ja joutilaisuuden välillä vastuuta kantaen omasta
ja lähimmäistensä hyvinvoinnista. Uudet mallit vaativat rohkeaa
ajattelua ja valmiutta luopua vanhoista liian kalliista rakenteista.
Työelämään ja yritystoimintaan osallistumisen rajaa pitää
madaltaa, jotta työllisyysaste saadaan nostettua hyvinvointimme
edellyttämälle tasolle.
TEHOKAS
KOHDENTAMINEN
Verotuksen
soisi olevan tasapuolista ja oikeudenmukaista. Verotus ei saisi
häiritä talouselämää, jossa verotulot pääosin syntyvät. Saman
suuruisista tuloista pitää maksaa veroa saman prosentin mukaan.
Saman suuruisia työtuloja ja eläkkeitä pitää verottaa
veropolitiikan periaatteiden mukaisesti samalla
prosentilla, koska tulojen
suuruus on määräävä tekijä. Eläkkeet ovat ansaittua tuloa
siinä missä työtulotkin.
Verotuksella
ja yritystukien maksamisella puututaan markkinoiden toimintaan ja
samalla syntyy tehottomuutta. Esimerkiksi Varkauden Aluelämpö Oy:n
päätös periä 30% korkeampaa hintaa kaukolämmöstä
hybriditaloilta, ohjaa markkinoiden toimintaa julkisen sektorin
toimesta. Se estää uusien energiantuottamistapojen tuloa Varkauteen
ja samalla kaupunkimme visiota 'Varkaus – luovaa energiaa
Itä-Suomesta' toteutumasta. Visio voi kylläkin toteutua, koska
siinä puhutaan Itä-Suomesta, joten kehittyvät
energiantuottamistavat leviävät kaikkialle muualle paitsi
Varkauteen. Onko verovaroilla ja korotetuilla kunnan omistaman yhtiön
taksoilla tarkoitus tukea kaupunkimme visiota vai estää sitä?
Vision edistämiseen kaupunki käyttää verovarojaan ja
tehottomuutta syntyy, kun toinen julkinen toimija omalla
hinnoittelullaan estää kehittämästä 'luovaa energiaa'.
Varkauden
vision toteutus on yksi esimerkki tehottomasta julkisten varojen
käytöstä, jota esiintyy muuallakin. Nykyisen politiikan on
muututtava ja tehottomat julkisten varojen käyttökohteet purettava.
Tehottoman tukemisen sijasta verovarat pitää ohjata valtion ja
kuntien lakisääteisten palveluiden hoitoon. Annetaan markkinoiden
hoitaa kysymykset siitä, mitä tuotetaan, miten tuotetaan ja kenelle
tuotetaan?
SANANVAPAUS
Kirjoitan
tätä Pariisin tapahtumien varjossa, 'Je suis Charlie'. Meidän
demokratiaamme kuuluu mm. sananvapaus, ajatuksenvapaus,
kokoontumisvapaus, uskonnonvapaus ja elinkeinovapaus. Kun sanoilla on
loukattu, on hyvä puolustautua sanoilla, eikä tarttua aseisiin.
Barbaarinen murhaaminen pitää pysäyttää ja sen tekevät
parhaiten poliisi ja puolustusvoimat. Meillä yksilöillä on oikeus
puolustaa omia vapauksiamme ja omaisuuttamme, mutta väkivalloin
hyökkäämään ei tarvitse lähteä. Käytetään sanan säilää
rohkeasti. Eläköön vapaus ja länsimainen demokratia.
torstai 8. tammikuuta 2015
Pariisin isku oli sananvapautta vastaan
Hyökkäys Charlie Hebdo lehden toimitukseen oli hyökkäys länsimaista sananvapautta vastaan. Länsimaiseen elämään kuuluu vapaus. Länsimaissa olemme tottuneet mm seuraaviin vapauksiin: ajatuksen-, sanan- (ilmaisun-), uskonnon-, kokoontumis- ja elinkeinovapaus.
Hyökkäys ja lehden henkilöstön murhaaminen ovat tuomittavia tekoja, eivätkä ole missään suhteessa siihen, mitä lehti oli julkaissut. Charlie Hebdo lehdessä ollutta satiiria olisi tullut vastustaa samoilla keinoilla: sanoilla ja kuvilla. Murhaaminen on väärin ja siitä seuraa länsimaisen laillisuusperiaatteen mukainen (oikeudenmukainen) rangaistus sen maan lakien mukaan, missä teko on tehty.
Meidän tulee jatkaa sanallisen ja kuvallisen ilmaisun käyttöä vapauksistamme käsin. Meidän ei tarvitse sortua samoihin ala-arvoisiin keinoihin kuin lehden henkilöstöä vastaan hyökänneet. Meidän on mahdollista osoittaa vapauksiemme voimaa ja erinomaisuutta suhteessa barbarismiin juuri siinä, ettemme lähde siviileinä sotajalalle. Omaa ja lähimmäisten elämää ja omaisuutta saa puolustaa, siitä ei tarvitse luopua. Antaa viranomaisten ja sotilaiden kantaa aseita, se kuuluu heidän virkaan. Mutta väkivaltainen hyökkäys ei ole paras keino tässä tilanteessa siviilien taholta. Ei pidä myöskään luopua vapauksistamme tämän murheen takia.
Eläköön vapaus. 'Aika on surra', sanoi Saarnaaja Raamatussa.
Hyökkäys ja lehden henkilöstön murhaaminen ovat tuomittavia tekoja, eivätkä ole missään suhteessa siihen, mitä lehti oli julkaissut. Charlie Hebdo lehdessä ollutta satiiria olisi tullut vastustaa samoilla keinoilla: sanoilla ja kuvilla. Murhaaminen on väärin ja siitä seuraa länsimaisen laillisuusperiaatteen mukainen (oikeudenmukainen) rangaistus sen maan lakien mukaan, missä teko on tehty.
Meidän tulee jatkaa sanallisen ja kuvallisen ilmaisun käyttöä vapauksistamme käsin. Meidän ei tarvitse sortua samoihin ala-arvoisiin keinoihin kuin lehden henkilöstöä vastaan hyökänneet. Meidän on mahdollista osoittaa vapauksiemme voimaa ja erinomaisuutta suhteessa barbarismiin juuri siinä, ettemme lähde siviileinä sotajalalle. Omaa ja lähimmäisten elämää ja omaisuutta saa puolustaa, siitä ei tarvitse luopua. Antaa viranomaisten ja sotilaiden kantaa aseita, se kuuluu heidän virkaan. Mutta väkivaltainen hyökkäys ei ole paras keino tässä tilanteessa siviilien taholta. Ei pidä myöskään luopua vapauksistamme tämän murheen takia.
Eläköön vapaus. 'Aika on surra', sanoi Saarnaaja Raamatussa.
keskiviikko 7. tammikuuta 2015
Kreikka on taas keskusteluissa
Kreikan ongelmat lainojensa hoidossa ovat tulleet tiedotusvälineissä jälleen esiin 2014 lopussa. Vuonna 2010 keskustalaisen Matti Vanhasen hallituksessa oltiin tekemässä ensimmäistä 1,5 miljardin euron tukipakettia, jolla kokoomukselaisen valtiovarainministeri Jyrki Kataisen mukaan oli tarkoitus 'ottaa niskalenkki markkinavoimista'. Niinkuin markkinavoimilla on taipumusta toimia luonnonlain omaisesti, ei Kataisen tavoite toteutunut. Tällä hetkellä Kreikkaa on tuettu ja velkoja järjestelty neljä vuotta. Tuloksena on, että Kreikalla on tällä hetkellä enemmän velkaa kuin silloin kun tukipakettipolitiikka aloitettiin.
Vuonna 2011 hallitusta muodostettaessa Perussuomalaiset eivät menneet hallitukseen, koska puolue ei voinut tukea hallituksen tukipaketteja euron pelastamiseksi. Eduskuntapuolueista ainoastaan Perussuomalaiset on vastustanut euron pelastamista valtioiden tekemillä pelastuspaketeilla. Tämä politiikka on pitänyt, eikä siitä olla luopumassa seuraavallakaan vaalikaudella. On vain selvää, ettei Kreikan velkatasolla oleva maa voi selviytyä veloistaan euron jäsenenä. Omalla valuutallaan Kreikan valtion velkojen maksu voisi onnistua paremmin ja samalla Kreikan hallitus voisi huolehtia omista kansalaisistaan. Oman kansan puolustaminen on jokaisen maan hallituksen ja parlamentin tärkein tehtävä, eikä sitä pidä riskeerata kansainvälisten rahoituslaitosten takia.
Suomen valtio on ottanut kansainvälistä velkaa osallistuakseen näihin pelastuspaketteihin. Suomen osuus Kreikan pelastuspaketissa on noin 20 kertainen suhteessa maamme rahoituslaitosten riskeihin siellä. Saksan osuus on yksi-yhteen, joka tarkoittaa että Saksa rahoitti pelastuspaketteja sen verran kuin sen rahoituslaitoksilla oli riskisaatavia Kreikasta. Vaikka pelastuspaketit eivät ole Kreikkaa voineet auttaa, niin niiden takia otetut valtion lainat pitää maksaa takaisin. Suomen kannalta tässä talouskriisissä valtion velkaantumista olisi voinut mieluummin joko välttää tai sitten otetut lainat käyttää oman talouden kehittämiseen.
Kreikan ratkaisua tammikuun lopussa odotellessa kannattaa Suomen varautua myös grexit:iin, eli Kreikan siirtymiseen omaan valuuttaan. Mitä tekee maamme hallitus? Ei ilmeisesti nytkään mitään.
Vuonna 2011 hallitusta muodostettaessa Perussuomalaiset eivät menneet hallitukseen, koska puolue ei voinut tukea hallituksen tukipaketteja euron pelastamiseksi. Eduskuntapuolueista ainoastaan Perussuomalaiset on vastustanut euron pelastamista valtioiden tekemillä pelastuspaketeilla. Tämä politiikka on pitänyt, eikä siitä olla luopumassa seuraavallakaan vaalikaudella. On vain selvää, ettei Kreikan velkatasolla oleva maa voi selviytyä veloistaan euron jäsenenä. Omalla valuutallaan Kreikan valtion velkojen maksu voisi onnistua paremmin ja samalla Kreikan hallitus voisi huolehtia omista kansalaisistaan. Oman kansan puolustaminen on jokaisen maan hallituksen ja parlamentin tärkein tehtävä, eikä sitä pidä riskeerata kansainvälisten rahoituslaitosten takia.
Suomen valtio on ottanut kansainvälistä velkaa osallistuakseen näihin pelastuspaketteihin. Suomen osuus Kreikan pelastuspaketissa on noin 20 kertainen suhteessa maamme rahoituslaitosten riskeihin siellä. Saksan osuus on yksi-yhteen, joka tarkoittaa että Saksa rahoitti pelastuspaketteja sen verran kuin sen rahoituslaitoksilla oli riskisaatavia Kreikasta. Vaikka pelastuspaketit eivät ole Kreikkaa voineet auttaa, niin niiden takia otetut valtion lainat pitää maksaa takaisin. Suomen kannalta tässä talouskriisissä valtion velkaantumista olisi voinut mieluummin joko välttää tai sitten otetut lainat käyttää oman talouden kehittämiseen.
Kreikan ratkaisua tammikuun lopussa odotellessa kannattaa Suomen varautua myös grexit:iin, eli Kreikan siirtymiseen omaan valuuttaan. Mitä tekee maamme hallitus? Ei ilmeisesti nytkään mitään.
perjantai 28. marraskuuta 2014
Lentoliikenne, verotus ja julkinen tuki
Lentoliikenne
Joroisten kentältä on kannatettava ajatus. Siihen liittyy
monia myönteisiä asioita paikallisen liike-elämän kannalta. Lähin
kilpaileva kenttä on Kuopion kenttä. Sinne on matkaa, ei liian
pitkälti, mutta hiukan pidempi kuin Joroisiin. Lentoliikenne on
Itä-Suomen syrjäisten seutujen yksi elinehto.
Mistä lennetään,
se ratkaistaan rahalla. Joroisten kentän tukemiseen ei ole löytynyt
riittävän vahvaa tahtotilaa. Tämän tahtotilan rakentamiseksi
kauppakamari ja elinkeinoyhtiöt voivat tehdä paljon, kun juoksevat
kokoon Joroisista tapahtuvan lentämisen tukemiseen ja kannattamiseen
halukkaita yhteisöjä ja yksilöitä. Kyseessä on miljoonan euron
liiketoiminta, johon halukkaita rahoittajia haetaan. Rahoitukseen
liittyvä kokous tulee olemaan tärkeä, kunhan kauppakamari
sellaisen järjestää.
On
huomioitavaa että Kuopion
lentokenttä saa tukea Helsinki-Vantaan ylijäämästä.
Kuopion kenttä on maakuntaohjelmassa ainoa kehitettävä lentokenttä
Pohjois-Savossa. Lentoliikennettä kannattaa kehittää Itä-Suomessa
ja siihen Kuopion kenttä on soveltuvin.
Tasapuolinen verotus
Tasapuolisuus
pyrkii varmistamaan sen, ettei veroja kerätä eri perusteilla
samankaltaisessa elämäntilanteessa olevilta ihmisiltä.
Tasapuolisuus varmistaa sen, että samoista verotettavista tuloista
menee veroa samalla prosentilla.
Miksi
kunnallisveroa kerätään? Lainsäädännön vaatimukset,
peruspalveluiden tuottaminen. Veroa ei pidä kerätä liikaa, koska
yliverotus syö ostovoimaa tarpeettomasti.
Verot kerätään
kaikilta ja käytetään peruspalveluiden tuottamiseen. Siihen ei
pidä sekoittaa mitään ylimääräistä, joka varsinkin
taloudellisen matalasuhdanteen aiheuttaman alijäämän aikana
karsitaan turhana, jotta peruspalveluiden tuottaminen ja resurssointi
voidaan varmistaa.
Lentoliikenne Varkauden seudulla nojaa elinkeinoelämän tarpeisiin
Lentoliikenteen
kehittäminen Varkauden seudulla nojaa vahvasti Joroisten lentokentän
toiminnan käynnistämiseen ja sen liikenteen saamiseksi
kannattavaksi.
Kannattavuus
syntyy tuotteen hinnoittelulla siten, että hinta on riittävän
korkea kattamaan tuottamisesta aiheutuvat kustannukset. Oikein
hinnoitellulla tuotteella pystytään kattamaan tuotannon
kustannukset.
Kannattavan
lentoliikenteen syntymiseksi kannattaa miettiä miten liikennöintiä
tuetaan:
- antavatko yritykset ja yhteisöt tukisummia kentän toimintaan?
- hinnoitellaanko liput siten, että asiakkaat tukevat toimintaa käytön mukaan?
Oikeudenmukaista
olisi hinnoittelulla varmistaa, että jokainen kenttää käyttävä
yhteisö osallistuu kentän toiminnan käynnissä pitämiseen. Siis tuki on lippujen hinnoissa.
Eihän se ole
oikein, että jotkut tukevat kentän toimintaa ja toiset eivät.
Kenttää voisi tällöin käyttää edullisesti nekin, jotka eivät
osallistu kentän tukemiseen. Puhutaan vapaamatkustajista, joita ei
lentoliikenteessäkään kaivata.
Oikeudenmukaisuus
tarkoittaa sitä, että ne jotka käyttävät maksavat käytöstä.
Julkishyödykkeet
ovat asia erikseen, jossa kaikki maksavat, mutta harvat käyttävät.
Lentoliikenne Joroisista ei ole julkishyödyke, koska se ei ole
ilmainen.
Toisin on
esimerkiksi vaikkapa puiston tai kirjaston käyttö, joita
rahoitetaan verovaroin ja kaikki voivat käyttää. Tällaista voi
tukea kuntaverolla.
Kaupunki ei voi olla suurin tukija
Varkauden
kaupunki ei voi olla suurin tukija lentoliikenteen mahdollisessa
tukemisessa, koska kaupungin virkaihmiset eivät ole suurin
asiakasryhmä. Mielestäni, jotta oikeudenmukaisuus toteutuu, pitää
lippujen hinnoissa oleva tukisumma olla sama kaikille, jotta
tukeminen menee käyttötarpeen mukaan ja siten varmistetaan, ettei
vapaamatkustajia pääse syntymään lentoliikenteeseen. Onhan tämä
kaikkien käyttäjien yhteinen hanke toteutuessaan.
Kaikilla
käyttäjillä on intresseissä Joroisten lentokentän käyntiin
saaminen hyvillä vuoroilla. Miksi siitä ei oltaisi valmiita
maksamaan oikeudenmukaisesti siten, että ne jotka lentävät
maksavat. Turhaa on kerätä verovaroilla kaikilta, koska kyseessä
ei ole julkishyödyke tai kunnan peruspalvelu.
Kyseessä ei siis
ole 'juupas-eipäs' väittely vailla perusteita, vaan lentoliikenteen
käyntiin saamiseksi kannattaa nojautua vahvasti arvoihin, jotka
määrittävät markkinataloutta ja ovat oikeudenmukaisuuden
täyttäviä. Hyvä markkinalähtöinen ratkaisu on siis olemassa.
Julkisen tukemisen ongelmia
Julkisen sektorin
käsi näkyy sekä hyvässä että pahassa markkinoilla. Yksityisten
liiketoimien tukemisessa voidaan saavuttaa menestystä, mutta myös
kaataa toimialalta yrityksiä, jotka kärsivät toisten tukemisesta.
Joroisten kentän
tukeminen julkisista varoista (kuntaveroilla) lisää Kuopion
lentokentän tuen tarvetta, kun osa matkustajista siirtyy Joroisiin.
Tällainen ei ole tehokasta verovarojen käyttöä, vaan täyttää
tuhlailun kriteerit.
tiistai 11. marraskuuta 2014
Salailua, pääomitusta ja lisämäärärahaa Varkaudessa
Varkauden kaupunginvaltuustossa oli 10.11.2014 kahdessa erillisessä pykälässä käsittelyssä kaupungin omistamien osakeyhtiöiden rahoitukseen liittyviä esityksiä. Ensimmäisessä käsiteltiin Keski-Savon Teollisuuskylä Oy:n pääomittamista 1,4 miljoonan euron suuruisella pääomalainalla. Pääomalaina menee yhtiön kautta akkutehdasrakennukseen liittyvän lainan hoitoon. Akkutehdas on konkurssissa ja se ei ole pystynyt maksamaan teollisuuskiinteistöstään vuokria Teollisuuskylä Oy:lle. Tämä on painanut Teollisuuskylä Oy:n taloutta.
Kaupunki ottaa velkaa ja sijoittaa rahat 100%:sti omistamaansa Teollisuuskylään. Yhtiön on tarkoitus aloittaa tämän nyt myönnetyn pääomalainan takaisinmaksut 2 vuoden kuluttua. Ongelmallista tässä päätöksessä on ollut ensiksikin se, ettei tietoa ole annettu riittävästi viimeisen parin vuoden aikana vedoten osakeyhtiön liikesalaisuuksiin. Ongelmat olivat tiedossa, muttei suoraa puhetta akkutehtaan vaikutuksista voitu ilmoittaa.
Toiseksi ongelmana pääomalainan myöntämisessä oli, ettei Teollisuuskylällä ollut esittää maksumiehiä tälle lainalle vielä tässä vaiheessa, vaikka aikaa maksajien hankkimiseen on ollut. Nyt valtuusto teki päätöksen, vaikkei maksajaa Teollisuuskylän lisäksi tunnu muualta vielä löytyvän. Teollisuuskylä tunnetusti ei pysty tämän hetken tilanteessa maksamaan tätäkään pääomalainaa. Jos tämä jatkuu seuraavien kahden vuoden ajan muuttumattomana ei pysty silloinkaan. Mitä sitten tehdään?
Toinen päätös liittyi Navitas Kehitys Oy:n lisämäärärahaan, jolla katetaan toimitusjohtajan vaihdoksesta aiheutuneita kustannuksia. Yhtiössä ei oltu varauduttu vaihdoksen aiheuttamiin kustannuksiin vuosibudjetissa. Ongelmia tässä oli, että Navitas Kehitys Oy:ssä on muitakin omistajia kuin Varkauden kaupunki. Yhtiön hallitus oli kuitenkin tehnyt päätöksen, että Varkauden kaupunki rahoittaa tämän lisämäärärahan kokonaisuudessaan. Perusteluna oli se, että Varkauden kaupunki omistaa enemmistön yhtiöstä. Miksi yhtiö hakee veronmaksajia apuun, kun kyseinen asia on yhtiön sisäinen asia? Ihmettelin asiaa kokouksessa.
Molemmat rahoituspäätökset menivät valtuustossa läpi perussuomalaisten vastaesityksistä huolimatta. Perussuomalaisten lisäksi muutama muu valtuutettu vastusti hallituksen esityksiä. Ei lainaa tai lisämäärärahoja pidä jakaa kaupungin toimesta heppoisin perustein. Ei ainakaan perussuomalaisten mielestä.
Ensiksikin Teollisuuskylän osalta vastustus perustui yhtiön harjoittamaan salailuun, jota on harjoitettu vuosia vedoten osakeyhtiölakiin. Kaikkea ei kerrota, eikä ole kerrottu valtuutetuille. Toiseksi velkarahalla tapahtuva velan maksu vaikeuttaa kaupunkimme taloudellista tilannetta entisestään. Eihän Teollisuuskylällä ollut esittää maksajaa, joka maksaa nämä pääomalainat ja akkutehtaaseen kohdistuvia velkoja. Jos olisimme kysyneet asiaa, olisi vastauksena ollut edelleenkin ettei voida paljastaa nimiä tai sopimus kirjoitetaan ensi viikolla (sen jälkeen nimi tulee julki). Näitä selityksiä on kuultu. Silti lainaa annetaan puutteellisin tiedoin.
Verovaroja ei pidä riskeerata, kun pankitkaan eivät lainaa silmät sidottuina ja epävarmoina maksajasta. Pankkiireille valtuuston päätös on unelma: velalla velan maksaminen lisää korkotuottoja pankissa. Eihän tämän parempaa pankinjohtajan ystävää voi olla kuin Varkauden kaupunkikonserni.
Avoimuus ja tiedon saaminen on vapaan demokratian edellytys. Saman tiedon varassa ihmiset voivat tasa-arvoisesti tehdä päätöksiä. Salailu johtaa maamme turmioon ja eliitin valtaan: valta on niillä, joille asiat kerrotaan. Tämä ei ole kansanvaltaa vaan harvainvaltaa. Kansanvallan puolustamiseksi kannattaa vastustaa pienen kaupungin valtuustossa esityksiä, joiden tiimoilta on harjoitettu salailua ja riskeerataan verovaroja. Eläköön avoimuus, kansanvalta ja sananvapaus.
Kaupunki ottaa velkaa ja sijoittaa rahat 100%:sti omistamaansa Teollisuuskylään. Yhtiön on tarkoitus aloittaa tämän nyt myönnetyn pääomalainan takaisinmaksut 2 vuoden kuluttua. Ongelmallista tässä päätöksessä on ollut ensiksikin se, ettei tietoa ole annettu riittävästi viimeisen parin vuoden aikana vedoten osakeyhtiön liikesalaisuuksiin. Ongelmat olivat tiedossa, muttei suoraa puhetta akkutehtaan vaikutuksista voitu ilmoittaa.
Toiseksi ongelmana pääomalainan myöntämisessä oli, ettei Teollisuuskylällä ollut esittää maksumiehiä tälle lainalle vielä tässä vaiheessa, vaikka aikaa maksajien hankkimiseen on ollut. Nyt valtuusto teki päätöksen, vaikkei maksajaa Teollisuuskylän lisäksi tunnu muualta vielä löytyvän. Teollisuuskylä tunnetusti ei pysty tämän hetken tilanteessa maksamaan tätäkään pääomalainaa. Jos tämä jatkuu seuraavien kahden vuoden ajan muuttumattomana ei pysty silloinkaan. Mitä sitten tehdään?
Toinen päätös liittyi Navitas Kehitys Oy:n lisämäärärahaan, jolla katetaan toimitusjohtajan vaihdoksesta aiheutuneita kustannuksia. Yhtiössä ei oltu varauduttu vaihdoksen aiheuttamiin kustannuksiin vuosibudjetissa. Ongelmia tässä oli, että Navitas Kehitys Oy:ssä on muitakin omistajia kuin Varkauden kaupunki. Yhtiön hallitus oli kuitenkin tehnyt päätöksen, että Varkauden kaupunki rahoittaa tämän lisämäärärahan kokonaisuudessaan. Perusteluna oli se, että Varkauden kaupunki omistaa enemmistön yhtiöstä. Miksi yhtiö hakee veronmaksajia apuun, kun kyseinen asia on yhtiön sisäinen asia? Ihmettelin asiaa kokouksessa.
Molemmat rahoituspäätökset menivät valtuustossa läpi perussuomalaisten vastaesityksistä huolimatta. Perussuomalaisten lisäksi muutama muu valtuutettu vastusti hallituksen esityksiä. Ei lainaa tai lisämäärärahoja pidä jakaa kaupungin toimesta heppoisin perustein. Ei ainakaan perussuomalaisten mielestä.
Ensiksikin Teollisuuskylän osalta vastustus perustui yhtiön harjoittamaan salailuun, jota on harjoitettu vuosia vedoten osakeyhtiölakiin. Kaikkea ei kerrota, eikä ole kerrottu valtuutetuille. Toiseksi velkarahalla tapahtuva velan maksu vaikeuttaa kaupunkimme taloudellista tilannetta entisestään. Eihän Teollisuuskylällä ollut esittää maksajaa, joka maksaa nämä pääomalainat ja akkutehtaaseen kohdistuvia velkoja. Jos olisimme kysyneet asiaa, olisi vastauksena ollut edelleenkin ettei voida paljastaa nimiä tai sopimus kirjoitetaan ensi viikolla (sen jälkeen nimi tulee julki). Näitä selityksiä on kuultu. Silti lainaa annetaan puutteellisin tiedoin.
Verovaroja ei pidä riskeerata, kun pankitkaan eivät lainaa silmät sidottuina ja epävarmoina maksajasta. Pankkiireille valtuuston päätös on unelma: velalla velan maksaminen lisää korkotuottoja pankissa. Eihän tämän parempaa pankinjohtajan ystävää voi olla kuin Varkauden kaupunkikonserni.
Avoimuus ja tiedon saaminen on vapaan demokratian edellytys. Saman tiedon varassa ihmiset voivat tasa-arvoisesti tehdä päätöksiä. Salailu johtaa maamme turmioon ja eliitin valtaan: valta on niillä, joille asiat kerrotaan. Tämä ei ole kansanvaltaa vaan harvainvaltaa. Kansanvallan puolustamiseksi kannattaa vastustaa pienen kaupungin valtuustossa esityksiä, joiden tiimoilta on harjoitettu salailua ja riskeerataan verovaroja. Eläköön avoimuus, kansanvalta ja sananvapaus.
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)