perjantai 28. marraskuuta 2014

Lentoliikenne, verotus ja julkinen tuki


Lentoliikenne Joroisten kentältä on kannatettava ajatus. Siihen liittyy monia myönteisiä asioita paikallisen liike-elämän kannalta. Lähin kilpaileva kenttä on Kuopion kenttä. Sinne on matkaa, ei liian pitkälti, mutta hiukan pidempi kuin Joroisiin. Lentoliikenne on Itä-Suomen syrjäisten seutujen yksi elinehto.
Mistä lennetään, se ratkaistaan rahalla. Joroisten kentän tukemiseen ei ole löytynyt riittävän vahvaa tahtotilaa. Tämän tahtotilan rakentamiseksi kauppakamari ja elinkeinoyhtiöt voivat tehdä paljon, kun juoksevat kokoon Joroisista tapahtuvan lentämisen tukemiseen ja kannattamiseen halukkaita yhteisöjä ja yksilöitä. Kyseessä on miljoonan euron liiketoiminta, johon halukkaita rahoittajia haetaan. Rahoitukseen liittyvä kokous tulee olemaan tärkeä, kunhan kauppakamari sellaisen järjestää.
On huomioitavaa että Kuopion lentokenttä saa tukea Helsinki-Vantaan ylijäämästä. Kuopion kenttä on maakuntaohjelmassa ainoa kehitettävä lentokenttä Pohjois-Savossa. Lentoliikennettä kannattaa kehittää Itä-Suomessa ja siihen Kuopion kenttä on soveltuvin.

Tasapuolinen verotus

Tasapuolisuus pyrkii varmistamaan sen, ettei veroja kerätä eri perusteilla samankaltaisessa elämäntilanteessa olevilta ihmisiltä. Tasapuolisuus varmistaa sen, että samoista verotettavista tuloista menee veroa samalla prosentilla.
Miksi kunnallisveroa kerätään? Lainsäädännön vaatimukset, peruspalveluiden tuottaminen. Veroa ei pidä kerätä liikaa, koska yliverotus syö ostovoimaa tarpeettomasti.
Verot kerätään kaikilta ja käytetään peruspalveluiden tuottamiseen. Siihen ei pidä sekoittaa mitään ylimääräistä, joka varsinkin taloudellisen matalasuhdanteen aiheuttaman alijäämän aikana karsitaan turhana, jotta peruspalveluiden tuottaminen ja resurssointi voidaan varmistaa.

Lentoliikenne Varkauden seudulla nojaa elinkeinoelämän tarpeisiin

Lentoliikenteen kehittäminen Varkauden seudulla nojaa vahvasti Joroisten lentokentän toiminnan käynnistämiseen ja sen liikenteen saamiseksi kannattavaksi.
Kannattavuus syntyy tuotteen hinnoittelulla siten, että hinta on riittävän korkea kattamaan tuottamisesta aiheutuvat kustannukset. Oikein hinnoitellulla tuotteella pystytään kattamaan tuotannon kustannukset.
Kannattavan lentoliikenteen syntymiseksi kannattaa miettiä miten liikennöintiä tuetaan:
  1. antavatko yritykset ja yhteisöt tukisummia kentän toimintaan?
  2. hinnoitellaanko liput siten, että asiakkaat tukevat toimintaa käytön mukaan?
Oikeudenmukaista olisi hinnoittelulla varmistaa, että jokainen kenttää käyttävä yhteisö osallistuu kentän toiminnan käynnissä pitämiseen. Siis tuki on lippujen hinnoissa.
Eihän se ole oikein, että jotkut tukevat kentän toimintaa ja toiset eivät. Kenttää voisi tällöin käyttää edullisesti nekin, jotka eivät osallistu kentän tukemiseen. Puhutaan vapaamatkustajista, joita ei lentoliikenteessäkään kaivata.
Oikeudenmukaisuus tarkoittaa sitä, että ne jotka käyttävät maksavat käytöstä.
Julkishyödykkeet ovat asia erikseen, jossa kaikki maksavat, mutta harvat käyttävät. Lentoliikenne Joroisista ei ole julkishyödyke, koska se ei ole ilmainen.
Toisin on esimerkiksi vaikkapa puiston tai kirjaston käyttö, joita rahoitetaan verovaroin ja kaikki voivat käyttää. Tällaista voi tukea kuntaverolla.

Kaupunki ei voi olla suurin tukija

Varkauden kaupunki ei voi olla suurin tukija lentoliikenteen mahdollisessa tukemisessa, koska kaupungin virkaihmiset eivät ole suurin asiakasryhmä. Mielestäni, jotta oikeudenmukaisuus toteutuu, pitää lippujen hinnoissa oleva tukisumma olla sama kaikille, jotta tukeminen menee käyttötarpeen mukaan ja siten varmistetaan, ettei vapaamatkustajia pääse syntymään lentoliikenteeseen. Onhan tämä kaikkien käyttäjien yhteinen hanke toteutuessaan.
Kaikilla käyttäjillä on intresseissä Joroisten lentokentän käyntiin saaminen hyvillä vuoroilla. Miksi siitä ei oltaisi valmiita maksamaan oikeudenmukaisesti siten, että ne jotka lentävät maksavat. Turhaa on kerätä verovaroilla kaikilta, koska kyseessä ei ole julkishyödyke tai kunnan peruspalvelu.
Kyseessä ei siis ole 'juupas-eipäs' väittely vailla perusteita, vaan lentoliikenteen käyntiin saamiseksi kannattaa nojautua vahvasti arvoihin, jotka määrittävät markkinataloutta ja ovat oikeudenmukaisuuden täyttäviä. Hyvä markkinalähtöinen ratkaisu on siis olemassa.

Julkisen tukemisen ongelmia

Julkisen sektorin käsi näkyy sekä hyvässä että pahassa markkinoilla. Yksityisten liiketoimien tukemisessa voidaan saavuttaa menestystä, mutta myös kaataa toimialalta yrityksiä, jotka kärsivät toisten tukemisesta.
Joroisten kentän tukeminen julkisista varoista (kuntaveroilla) lisää Kuopion lentokentän tuen tarvetta, kun osa matkustajista siirtyy Joroisiin. Tällainen ei ole tehokasta verovarojen käyttöä, vaan täyttää tuhlailun kriteerit.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Arvoisa lukija. Mielipiteesi ja ajatuksesi ovat arvokkaita. Sanan vapaus, mielipiteen vapaus, elinkeinon vapaus.